07 August 2011

Petanda Malam Lailatul Qadar

Malam Lailatul Qadar


(1) إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ
Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al Quran) pada malam kemuliaan.” (QS. Al Qadar [97] : 1)
Lailatul Qadar mempunyai kelebihan yg begitu besar yg mana ianya lebih baik dari 1000 bulan.
Sebab diturunkan ayat tersebut diriwayatkan dari Mujahid dikatakan sebab turunnya ialah Nabi Muhamad S.A.W telah menyebut tentang seorang lelaki daripada Bani Israel yg telah menggunakan senjatanya utk berperang di jalan Allah maka org islam pun kagum diatas perbuatan itu lalu Allah menurunkan ayat di atas.


  • PETANDA MALAM LAILATUL QADAR
Dlm hadis yg lain Aisyah meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda bersedialah dgn bersungguh-sungguh memperbanyakkan amal ibadah pada 10 malam terakhir berbanding masa yg lain.

malam2 ganjil ialah 21,23,25,27 dan 29 dari bln ramadhan. Pd zmn Rasulullah pernah di temui pada mlm 21 rmdn dan pernah juga pada 23 rmdn. Terdapat juga hadis yg menyatakan Nabi menjawab pertanyaan seorang sahabat mengenai masa lailatul qadar.Baginda menjelaskan ianya pd 27 ramadan. Dari keterangan2 tersebut kita dpt menyimpulkan bahawa malam lailatul qadar itu berpindah dari satu tahun ke satu tahun yg lain dlm lingkungan 10 mlm terakhir.
Yang pasti malam lailatul qadar itu sendiri tetap dirahsiakan oleh Allah SWT supaya setiap umat islam menghayati 10 malam terakhir dgn amal ibadat.

  • udara dan angin sekitar berasa tenang
  • malaikat menurunkan ketenangan sehingga manusia merasakan kelazatan dlm beribadah yg tidak dpt dirasakan pada hari2 yg lain.
  • manusia dpt melihat mlm ini dlm mimpinya sebagaimana terjadi kpd sbhgn sahabat
  • matahari terbit pd pagi hari dgn keadaan jernih tanpa sinar

No comments:

Post a Comment